اندیشگان بحران آب

۲۴ آبان ۱۳۹۴ | ۱۳:۵۳ کد : ۶۵۲۷ انتصابات جدید وزارت علوم تحقیقات وفن آوری
تعداد بازدید:۱۱۹۸
برگزاری اندیشگان بحران آب در دانشگاه کاشان

اندیشگان بحران آب با حضور رئیس انجمن مهندسی زلزله ایران و جمعی از اندیشمندان، محققان و اساتید دانشگاه های کشور در پژوهشکده اسانس‌های طبیعی دانشگاه کاشان برگزار شد.

 

استاد دانشگاه شریف تهران هدف از برگزاری این نشست را تبادل تجربیات محققان و استادان و ارائه راهکارهای علمی در خصوص رفع بحران آب ذکر کرد و گفت: اگر قرار است به آب به عنوان مساله ای نگاه کنیم باید  مفاهیم آن را به درستی بشناسیم.

دکتر رضا منصوری افزود: Disaster بلیّه، Hazardمخاطره، Risk مخاطره پذیری و Crisisبحران، مفاهیم جامعه شناسی است که همه باید با آن آشنا و به خوبی درک نمایند.

 

وی خاطر نشان کرد: تا زمانی که مفاهیم را نشناسیم و برای آن برنامه ریزی نکنیم دولت هیچ برنامه ای را نمی تواند داشته باشد.

 

وی آب را به مانند نفت از ذخایر زمین و گرانبها دانست و افزود: متخصصان دانشگاهی باید مفاهیم بحران آب و مخاطره و بلییه را به دولتمردان وسیاستمردان بشناسانند.

 

مدیر طرح رصدخانه ملی خاطر نشان کرد:آب مایه حیات است ؛ اگر از آن به صورت معقول استفاده شود در برگیرنده رفاه، سلامتی و فراوانی برای همه ساکنان زمین خواهد بود و مدیریت بد و خارج از کنترل آب باعث فقر، بیماری، سیل، تخریب محیط زیست و ... خواهد شد.

 

پروفسور منصوری اظهار داشت: برای رفع بحران آب، مدیریت درست و صحیح و ارائه راهکارهای علمی و پژوهش‌های کاربردی لازم است.

 

در این نشست اساتید و محققان:اقایان دکتر محسن آشتیانی  در خصوص چالش های مدیریت یکپارچه ریسک آب، دکترعزت الله رئیسی اردکانی از دانشگاه شیراز، علل هیدروئولوژیکی بحران آب در ایران، دکتر حسین آخانی، توسعه ناپایدار و بحران آب، دکتر علی یوسفی از دانشگاه صنعتی اصفهان ضرورت بازنگری در ساختار حکمرانی آب، دکتر مهدی قیصری از دانشگاه صنعتی اصفهان روش‌های نوین آبیاری در شرایط بحران آب، دکترقدیر نصری از دانشگاه خوارزمی در خصوص آب و امنیت ملی، دکترمحمد فاضلی  از دانشگاه شهید بهشتی ماهیت سیاسی بحران آب و دکتر بهرام طاهری نیز سیاست های دولت در زمینه آب دیدگاههای خود را ارائه کردند.


نظر شما :